"Εισέπραξα αληθινά ανείπωτα συναισθήματα!"- Συνέντευξη με τον τραγουδοποιό Ανδρέα Τσουκαλά

"Εισέπραξα αληθινά ανείπωτα συναισθήματα!"- Συνέντευξη με τον τραγουδοποιό Ανδρέα Τσουκαλά

Σήμερα συνομιλώ μ'έναν άνθρωπο που τον παρακολουθώ και τον θαυμάζω από τα πρώτα του δισκογραφικά βήματα. Έχω το πολύ επιτυχημένο του άλμπουμ "Στους καιρούς τους πονηρούς" σε βινύλιο. Αργότερα τον γνώρισα ως εκκολαπτόμενη στιχουργός, παρουσιάζοντάς του τη δουλειά μου. Και σήμερα συζητάμε για τα μουσικά δρώμενα, με όσα  έχει καταγράψει η πολυετής πείρα του στα πράγματα. Είναι ο Ανδρέας Τσουκαλάς και τον ευχαριστώ πολύ για τη συνέντευξη αυτή.

Συνέντευξη: Αγγελική Καραπάνου

-Ανδρέα μου, σε γνωρίσαμε μέσα από την κυκλοφορία  του άλμπουμ «Στους καιρούς τους πονηρούς» , που είχε  και μια πολύ καλή απήχηση.Πώς βίωσες εσύ αυτή την  επιτυχία στα πρώτα βήματά σου;          

Είναι αυτονόητο το συναίσθημα μιας βαθιά εσωτερικής ικανοποίησης, αλλά και δικαίωσης, όταν ένα προσωπικό και δύσκολο εγχείρημα ολοκληρώνεται με επιτυχία...και αυτή η επιτυχία είναι αποτέλεσμα της συγκινητικής αποδοχής που συνοδεύτηκε από απλόχερη εκτίμηση και αγάπη για τα τραγούδια μου και το πρόσωπό μου... 

 -Αν και ο δεύτερος δίσκος σου πήγε καλά δεν είχες συνεχή πορεία ως ερμηνευτής, αλλά στράφηκες στην παραγωγή μουσικής και στην προώθηση νέων καλλιτεχνών. Ήταν από την αρχή ο στόχος σου να προσφέρεις μέσα απ’αυτό τον ρόλο ή προέκυψε στην πορεία;

Δεν ήταν ποτέ το όνειρό μου, ούτε στα σχέδιά μου... Ο ερμηνευτής και ο δημιουργός (συνθέτης/στιχουργός) είναι δύο διαφορετικά μονοπάτια που οδηγούν στoν ίδιο προορισμό: το τραγούδι. Αυτά τα 2 στοιχεία σε κάποιους (όπως στην περίπτωσή μου) συνυπάρχουν ως ίδιον των λεγόμενων τραγουδοποιών. Κάποια νέα παιδιά που-κατά την άποψή μου- είναι αξιόλογα ως ερμηνευτές αλλά δεν έχουν την δυνατότητα να γράψουν για τον εαυτό τους και κάποιοι αναγνωρισμένοι δημιουργοί δεν παίρνουν το ρίσκο μιας τέτοιας συνεργασίας, αν μου ζητηθεί επεμβαίνω.Χαρακτηριστικό παράδειγμα το πρώτο άλμπουμ της Χρυσώς Σταματοπούλου (Σαν Άνεμος ) το οποίο είναι εξολοκλήρου προσωπική, δική μου παραγωγή που τόσο από τεχνικής πλευράς, όσο και από πολύ καλές κριτικές με δικαίωσε τόσο ,ώστε να νιώθω ταπεινά... υπερήφανος.

 -Ασχολείσαι περισσότερο ή λιγότερο με την τραγουδοποιία σε σχέση με την εποχή που ξεκίνησες; 

Εξακολουθώ αμετανόητος να ανταποκρίνομαι άμεσα σε κάθε ῍προκλητικό῎ ερέθισμα που μου ζητάει να το καταγράψω με τον τρόπο που γνωρίζω, δηλαδή με στίχους και μουσική...ούτε λιγότερο, ούτε περισσότερο...έτσι, απλά...(Πόσο είναι το λιγότερο και πόσο το περισσότερο, δεν γνωρίζω!)

 -Σου λείπουν καθόλου οι ζωντανές εμφανίσεις;

Ως αυτοσκοπός δεν θα έλεγα ότι μου λείπουν...Επί μια ολόκληρη δεκαετία, καλοκαίρια και χειμώνες, είχα την τύχη να φιλοξενηθώ από σχεδόν όλες τις πόλεις και πολλά χωριά σε όλη την Ελλάδα με την μπάντα μου, όπου εισέπραξα αληθινά ανείπωτα συναισθήματα....Αυτό,ναι, μου λείπει και χρήζει επιτακτικής ανάγκης επανάληψης με την πρώτη ευκαιρία. Οφείλω πολλά σε όλους αυτούς τους ανθρώπους που συνάντησα και γνώρισα και αξίζουν κάθε ανταπόδοση...

-Ως άνθρωπος που επιλέγεις ν’ασχοληθείς με νέους καλλιτέχνες, ποιες είναι οι αρετές ενός καλού στιχουργού; Τι σε συγκινεί προσωπικά;

Δεν υπάρχει ορισμός, ούτε εύκολη εξήγηση...Επιπλέον, δεν θεωρώ ότι έχω κανένα ειδικό προνόμιο να κρίνω το πνευματικό έργο κανενός...Ίσως η συναισθηματική δόνηση που θα προκαλέσει και που λειτουργεί διαφορετικά για τον καθένα, αυτό να είναι το...῝μυστικό῎! 

-Τι σ’ ενθουσιάζει σε μια σύνθεση;

Ισχύει και εδώ η ίδια με την προηγούμενη απάντηση..

-Ποιες φωνές θα ξεχωρίσεις θετικά όταν ακούς ραδιόφωνο; Τι γνωρίσματα έχουν; 

Η αλήθεια είναι πως δεν το σκέφτηκα ποτέ! Τα κριτήρια είναι υποκειμενικά... προσωπικά θα ξεχώριζα μια φωνή, όπου η ένταση, η χροιά (το χρώμα) και το ύφος θα είναι αδιαίρετα στοιχεία που θα στηρίζουν και θα ταυτοποιούν το είδος εκπομπής και εξίσου τον εκφωνητή. 

-Ποιο συστατικό κομμάτι ενός τραγουδιού προσέχεις περισσότερο τη σύνθεση, την ενορχήστρωση, τη φωνή ή τον στίχο;

Θα σου απαντήσω αν μου υποσχεθείς να μην το μαρτυρήσεις, γιατί θα επέλθει αναπόφευκτα διχασμός μεταξύ των ζωντανών μελών ενός ζωντανού οργανισμού! Άλλωστε, κι αυτό είναι υποκειμενικό και πολύ πιθανόν να αλλάζει από τραγούδι σε τραγούδι...Τελικά, κάθε τραγούδι έχει την αδιαίρετη προσωπικότητά του και την χάρη του!...

-Τι κατά τη γνώμη σου έφταιξε και η δισκογραφία στην Ελλάδα γνώρισε μια τέτοια κρίση με αντίστοιχη πτώση πωλήσεων;

α) Οι λάθος επιλογές διοικητικού προσωπικού των πολυεθνικών στην Ελλάδα

β) Η πλήρης αδιαφορία των πολυεθνικών για το Ελληνικό ρεπερτόριο

γ) οι επιχορηγήσεις κονδυλίων για παραγωγές που μεταλλάχθηκαν σε... βίλες της διαφθοράς

δ) Οι κανόνες των πολυεθνικών που παραβιάστηκαν και έγιναν... κανόνια!

ε) Καταστροφικές επιλογές, αποφάσεις και ιδιοτελείς συνδιαλλαγές των εδώ ανευθυνο-υπευθύνων

στ) Η απόλυτη κυριαρχία των επιχειρηματιών νυχτερινών κέντρων διασκέδασης με τα...῍δικά τους῎ παιδιά

ζ) Ο πόλεμος εναντίον των μικρών Ελληνικών εταιριών που προσπαθούσαν με την θετική τους παρουσία να σταθούν και να παράξουν αξιόλογο έργο στην Ελληνική δισκογραφία, με αποτέλεσμα να εξαφανίζονται άδοξα, η μία πίσω από την άλλη!... 

-Πιστεύεις πως η κρίση της δισκογραφίας είναι αναστρέψιμη; Τι βήματα πρέπει να γίνουν;

Σαφέστατα το πιστεύω Αγγελική μου... Τα πάντα μπορούν να γίνουν αναστρέψιμα όταν υπάρξει ισχυρή θέληση και αποφασιστικότητα. Θα πρέπει να υπάρξουν κίνητρα σε Ελληνικές εταιρίες και στήριξη από τον κρατικό μηχανισμό με την συμβολή του Υπουργείου Πολιτισμού πρωτίστως, αλλά και άλλων αρμόδιων φορέων. Φυσικά αυτό προϋποθέτει την επιστροφή της Ελλάδας στον... εαυτό της! 

-Βαδίζουμε στην εποχή που οι δημιουργοί κι οι τραγουδιστές χρηματοδοτούν τις δουλειές τους κι αναλαμβάνουν και την ευθύνη της προώθησης. Νομίζεις πως μπορούν να επαναληφθούν οι επιτυχίες του παρελθόντος μέσα απ’ αυτή την οδό;

Αυτό Αγγελική μου δεν είναι τωρινό φαινόμενο... Η επιλογή αυτής της τακτικής απαιτεί, παράλληλα με το καλλιτεχνικό, να υπάρχει και το επιχειρηματικό ταλέντο. Σε κάποιες περιπτώσεις απέδωσε και οδήγησε στην επιτυχία, σε άλλες απέτυχε και οδήγησε στην  καταστροφή... 

-Βλέπεις κάτι καλό που δεν υπήρχε στο παρελθόν, στη διαδικτυακή εποχή της μουσικής; 

Η δύναμη του διαδικτύου (και) στον τομέα της μουσικής είναι αναμφισβήτητη, σαφέστατα. Οι μουσικές διαδικτυακές πλατφόρμες και σε συνδυασμό με τα δημοφιλή κοινωνικά δίκτυα αναδεικνύουν επαρκώς κάθε καλλιτεχνικό έργο με αμεσότητα και ταχύτητα, και-κυρίως- με προσωπική επιλογή των χρηστών και όχι με playlist κατασκευασμένες και επιβεβλημένες σύμφωνα με την γραμμή που χαράζουν τα συμφέροντα των διάφορων ραδιοτηλεοπτικών σταθμών...Μεγάλη υπόθεση!

 -Ζούμε και σε μια σκοτεινή εποχή στον τομέα των πνευματικών δικαιωμάτων. Τι πιστεύεις πως πρέπει να γίνει για να εισπράττουν επιτέλους οι δημιουργοί τα δικαιώματά τους;

Αγγελική μου... ανοίγεις πληγές μιας... θλιβερής ιστορίας... ένας Γόρδιος Δεσμός που κανείς δεν θέλει και κανείς δεν μπορεί να λύσει..Λείπουν οι άξιοι και πάντα περισσεύουν οι ανάξιοι... και είναι εκείνοι, που όταν τους προτείνεις τις αυτονόητες απαντήσεις, αυτοί αλλάζουν τις ερωτήσεις! Όσο η υπόθεση των πνευματικών δικαιωμάτων θα ανατίθεται στις  ΜιΚιΟ και στις ΜιΚιμάους, γιατρειά δεν έχει! 

-
Πάντα είσαι εξαιρετικά δραστήριος στον χώρο της παραγωγής και της προώθησης νέων καλλιτεχνών. Θα μοιραστείς μαζί μας κάποια νέα σου σχέδια; 

Στα νέα σχέδιά μου εντάσσεται η ολοκλήρωση προηγούμενων σχεδίων μου που βρίσκονται σε εξελικτικό στάδιο.. Πρόκειται για την κατασκευή του προσωπικού μου studio που θα αποτελέσει τη βάση και τον πυρήνα μελλοντικών επεκτάσεων στα μουσικά/δισκογραφικά δρώμενα. 

-Ανδρέα μου σ’ευχαριστώ πολύ γι’αυτή τη συζήτηση και σου εύχομαι να είσαι πάντα δημιουργικός κι ευτυχισμένος!!! 

Αγγελική μου σε ευχαριστώ και εγώ για την τιμητική πρόσκληση. Έχεις πάντα και σταθερά την εκτίμησή μου στην  προσωπικότητά σου και στο έργο σου... Να εμπνέεσαι και να μας εμπνέεις μέσα από τις στιχουργίες σου!

 

Έννεπε Μούσα

Έννεπε Μούσα!
Για τους εραστές της ποίησης και της στιχουργικής!
Για προβολή γνωστών κι άγνωστων δημιουργών!
Για επικοινωνία μέσα από έργα αγαπημένα!
Έννεπε Μούσα!
Με όχημα την πένα, το ταξίδι, τ’ όνειρο!!!

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική ή κατά παράφραση ή διασκευή ή απόδοση του περιεχομένου του παρόντος διαδικτυακού τόπου ΕΝΝΕΠΕ ΜΟΥΣΑ με οποιονδήποτε τρόπο, ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό ή άλλο, χωρίς την προηγούμενη γραπτή άδεια της διαχειρίστριας.

Βρείτε το βιβλίο:
https://www.ianos.gr/
https://www.protoporia.gr

Τα Cookies βελτιώνουν την απόδοση της σελίδας μας. Δεν αποθηκεύουμε προσωπικές σας πληροφορίες. Μας επιτρέπετε να τα χρησιμοποιούμε;