Σήμερα, στο ΕΝΝΕΠΕ ΜΟΥΣΑ, θα σας παρουσιάσω έναν νέο τραγουδοποιό με αξιόλογο ακυκλοφόρητο υλικό. Παίζει πιάνο, ερμηνεύει, γράφει τραγούδια. Είναι ο Θανάσης Τερψιόπουλος και του εύχομαι καλή τύχη στα όνειρά του!
Συνέντευξη: Αγγελική Καραπάνου
-Θανάση μου, πότε μπήκε η μουσική εκπαίδευση στη ζωή σου; Εκτός από το αγαπημένο σου πιάνο, έχεις ασχοληθεί με άλλα μουσικά όργανα;
Η ενασχόληση με τη μουσική ξεκίνησε στην ηλικία των 8 χρόνων με κλασικό πιάνο στο Εθνικό Ωδείο . Μετά από ένα “διάλειμμα” λόγω πανελληνίων, συνεχίστηκε, σαν φοιτητής πλέον, με jazz πιάνο και θεωρητικά όπου και πήρα το πτυχίο μου το 2018. Την παρούσα χρονική περίοδο συνεχίζω τις σπουδές στην κλασική αρμονία και μελοποιώ στίχους που μου εμπιστεύτηκαν φίλοι στιχουργοί.
-Όλοι έχουμε ακούσει διάφορα πράγματα. Σε ποια είδη έχεις εντρυφήσει περισσότερο;
Οι σπουδές μου στο ωδείο αφορούσαν κυρίως στον τομέα της jazz και της ευρύτερης αυτοσχεδιαστικής μουσικής, ενώ παράλληλα μελετούσα και Έλληνες συνθέτες και τραγουδοποιούς.
-Υπάρχουν κάποιοι καλλιτέχνες που σ’ έχουν επηρεάσει στη σύνθεση;
Οι καλλιτέχνες που με επηρεάσανε συνθετικά είναι ο Γιώργος Ανδρέου, ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Μίμης Πλέσσας, ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου, o Duke Ellington και πολλοί άλλοι Έλληνες και ξένοι δημιουργοί.
-Τι σε κεντρίζει σε έναν στίχο για να ασχοληθείς μαζί του;
Τα χαρακτηριστικά που με κεντρίζουν σε έναν στίχο είναι η πρωτοτυπία του, το νόημα, οι εικόνες που μου δημιουργούνται όταν τον διαβάζω και η “φόρμα” του.
-Έχεις μελοποιήσει ποτέ ποιητές;
Δεν έχω κάνει ακόμα τέτοια απόπειρα. Θεωρώ όμως ότι είναι κάτι πολύ όμορφο αλλά και πολύ απαιτητικό και του ταιριάζει ιδιαίτερος σεβασμός. Θα περιμένω στο μέλλον να μου κάνει “σήμα” η εμπειρία μου για να δοκιμάσω.
-Ξέρω πως έχεις παρακολουθήσει μαθήματα σε εργαστήρια τραγουδοποιίας. Τι πιστεύεις πως σου έδωσε αυτή η εμπειρία;
Τα σεμινάρια τραγουδοποιίας ήταν για μένα το έναυσμα για την ενασχόληση με τη μελοποίηση και αποτέλεσαν πολύτιμες πηγές γνώσης. Μου έδειξαν κώδικες και δρόμους για την προσέγγιση των στίχων, την καλλιέργεια των μουσικών ιδεών μου και γενικά τη δημιουργία τραγουδιών.
-Έχοντας περάσει κι εγώ από τέτοιους χώρους έχω ακούσει τραγούδια πολύ πιο όμορφα και φρέσκα από πολλά της σημερινής δισκογραφίας. Εσένα ποια είναι η αίσθησή σου;
Αναμφισβήτητα στους σεμιναριακούς αυτούς χώρους ανακαλύπτεται και αποκαλύπτεται αξιοθαύμαστο ταλέντο και υλικό “άγνωστων” δημιουργών που αξίζει να κυκλοφορήσει και να αναζωογονήσει το ελληνικό μουσικό και στιχουργικό στερέωμα.
-Πες πως σου δίνεται η ευκαιρία να κάνεις μια μουσική παράσταση με τους δικούς σου όρους .Σε τι χώρο θα ήθελες να έπαιζες, με τι ορχήστρα και τι ρεπερτόριο;
Μου αρέσουν οι πολυμελείς ορχήστρες διότι προσφέρουν πιο πλούσιο αποτέλεσμα. Το ρεπερτόριο θα περιελάμβανε κυρίως τη δική μου δουλειά και όσον αφορά στο χώρο, θα ήθελα κάποια από τις Αθηναϊκές σκηνές. (θα ήθελα να είναι τέτοιος που να εμπνέει ακροαματική προσήλωση).
-Αν μπορούσες να γράψεις για πέντε ερμηνευτές που αγαπάς ιδιαίτερα, ποιους θα διάλεγες;
Θα επέλεγα την Ελένη Τσαλιγοπούλου, Χαρούλα Αλεξίου, Γιώτα Νέγκα, Σωκράτη Μάλαμα, Θοδωρή Βουτσικάκη κ.α. Θα ήθελα όμως να γράψω και για νέους ερμηνευτές που θα μπορέσουν να δώσουν νέο φως στο ελληνικό τραγούδι.
-Φαντάσου πως έχεις τη δυνατότητα να γράψεις μουσική για το ριμέικ μιας γνωστής ταινίας. Ποια θα ήθελες να ήταν αυτή;
Την ταινία «Life is beautiful» του Roberto Benini.
-Μπαίνεις σε μια μηχανή του χρόνου. Σε ποια εποχή θα ήθελες να βρεθείς και σε ποια χώρα; Σε τι ρόλο θα σε φανταζόσουνα σε σχέση με τη μουσική;
Θα ήθελα να βρεθώ στη γενέτειρα της jazz, τη Νέα Ορλεάνη, στο αυθεντικό περιβάλλον της, στις αρχές του 1900 με τις πολλές ορχήστρες που περιόδευαν σε όλη την Αμερική.
-Σου ζητάει κάποιος να περιγράψεις τον εαυτό σου μ’ ένα γνωστό τραγούδι .Ποιο θα ήταν αυτό;
Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο τραγούδι που να με χαρακτηρίζει. Τα ακούσματα και η αισθητική μου έχει διαμορφωθεί από πολλά είδη μουσικής, οπότε δεν μπορώ να επιλέξω κάποιο.
-Κι ας πάμε σ’ ένα σημείο των καιρών. Έχεις ηχογραφήσει κι έχεις παρουσιάσει κάποια τραγούδια σου στο διαδίκτυο. Καταρχήν πιστεύεις πως αυτός ο σύγχρονος τρόπος προβολής βοηθά τα τραγούδια να γίνουν ευρέως γνωστά ή ο καθένας απευθύνεται σε ένα περιορισμένο κοινό;
Θεωρώ ότι το διαδίκτυο αποτελεί το προσφορότερο μέσον διάδοσης της δουλειάς και του υλικού των καλλιτεχνών.
-Μπορείς να μου πεις μια μεγάλη σου επιθυμία σε σχέση με τη διαδρομή σου στη μουσική;
Η επιθυμία μου είναι στο αμέσως προσεχές μέλλον να συγκεντρώσω το υλικό μου και να προχωρήσω στην ηχογράφηση και την έκδοση ενός προσωπικού δίσκου.
-Αν μπορούσες να κερδίσεις με τη μουσική σου χρήματα, δόξα, ταξίδια ,σπουδαία τραγούδια, όμορφες παραστάσεις, με τι σειρά θα τοποθετούσες τα αγαθά σύμφωνα με τις ανάγκες της ψυχής σου; Μπορείς να απορρίψεις κι ό,τι δεν σ’ ενδιαφέρει.
Θα ήθελα να γράψω τραγούδια που ο κόσμος να τα αγαπήσει, ο χρόνος να τα αγκαλιάσει και να τα πάρει μαζί του προς το μέλλον. Να αποτελέσουν μικρές ψηφίδες του πολιτισμού μας και φώτα στο δρόμο των μελλοντικών μουσικών μας. Σε μια τέτοια πορεία συμπορεύονται και όλα τα άλλα που ανέφερες.
Θανάση σ’ ευχαριστώ για την κουβεντούλα μας και σου εύχομαι τα όνειρά σου να πάρουν σάρκα κι οστά!