"Με σπρώχνει να γράφω...η απόδραση, η υπέρβαση από τον εαυτό μου!"- Συνέντευξη με τον συγγραφέα Βάιο Γκαλημάνα

"Με σπρώχνει να γράφω...η απόδραση, η υπέρβαση από τον εαυτό μου!"- Συνέντευξη με τον συγγραφέα Βάιο Γκαλημάνα

Σήμερα,στη στήλη "Να σε γνωρίσω καλύτερα" έχω προσκαλέσει τον συγγραφέα Βάιο Γκαλημάνα. Ο φιλοξενούμενός μου γεννήθηκε από Έλληνες γονείς σε μια μικρή πόλη της Σουηδίας. Μεγάλωσε και σπούδασε στη Στοκχόλμη. Εδώ και αρκετά χρόνια ζει με την οικογένειά του στην πόλη της Καρδίτσας. Εργάζεται ως φυσιοθεραπευτής. Τον Απρίλιο του 2021 δημοσίευσε από τις Εκδόσεις 24 γράμματα το πρώτο του μυθιστόρημα "Ηανανα End",αφήνοντας τις καλύτερες εντυπώσεις στους λάτρεις της αστυνομικής λογοτεχνίας και όχι μόνο...Αυτή την εποχή ετοιμάζει το δεύτερό του πόνημα. Ας αφήσω όμως τον καλεσμένο μου να ξεδιπλώσει τις σκέψεις του!

 Συνέντευξη: Αγγελική Καραπάνου

-Κύριε Γκαλημάνα, καλώς ήρθατε στο Έννεπε Μούσα. Για αρχή θα ήθελα να σας ρωτήσω πότε μπήκε στη ζωή σας η λογοτεχνική γραφή.

«Ευχαριστώ που με φιλοξενείτε. Η λογοτεχνική γραφή μπήκε στη ζωή μου σε ώριμη ηλικία, μετά τα σαράντα, αλλά ήταν σαν κάτι που περίμενε από καιρό να συμβεί». 

- Είχατε ποτέ κάποια εκπαίδευση στο αντικείμενο;

«Όχι, όπως ένας αυτοδίδακτος μουσικός». 

- Τι σας αρέσει να διαβάζετε τα τελευταία χρόνια;

«Αστυνομική λογοτεχνία  -φυσικά- επίσης όμως Φιλοσοφία, Ιστορία και ψυχολογία». 

- Ποια ανάγκη σάς σπρώχνει να γράφετε;

«Η απόδραση, η υπέρβαση από τον εαυτό μου, και από τις συμβατότητες που μας περιβάλλουν. Κάτι σαν το ένατο χτύπημα στα 9/8 του ζεμπέκικου».  

- Το γράψιμο αποτελεί για σας καθημερινή ενασχόληση;

«Δυστυχώς όχι λόγω δουλειάς. Προσπαθώ όμως». 

-Μέχρι στιγμής έχετε κυκλοφορήσει ένα αστυνομικό μυθιστόρημα. Γιατί αυτό το είδος έχει τόσους πολλούς αναγνώστες κατά τη γνώμη σας; Τι βρίσκει το κοινό στην αστυνομική λογοτεχνία;

«Πιστεύω ότι είμαστε προϊόντα ή υποπροϊόντα των εμπειριών μας, και όλοι μας εμπεριέχουμε ένα Κτήνος εν υπνώσει. Υπό την επήρεια και τον έλεγχο του πολιτισμού, -ο Νίτσε το έχει περιγράψει καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον- ελέγχουμε το Κτήνος, ίσως και να συνομιλούμε μαζί του, όπως ο πρωταγωνιστής μου στο Havana End. Είμαστε όμως σαν νάρκες που με το κατάλληλο πάτημα θα απελευθερωθεί αυτό το Κτήνος. Συνεπώς, νομίζω ότι ένα καλό αστυνομικό μυθιστόρημα, ‘’γαργαλάει’’ το Κτήνος μέσα μας. Ένας καλός μου φίλος με συγκίνησε όταν είπε ότι το Havana End του θύμισε αρχαία ελληνική τραγωδία». 

- Τι στοιχεία έχει ένα καλογραμμένο αστυνομικό μυθιστόρημα και ποιους σκοπέλους πρέπει να προσπεράσει ο δημιουργός;

«Πρωτίστως πρέπει να είναι ενδιαφέρουσα η πλοκή και να έχει κάποια πρωτότυπα στοιχεία. Εγώ έδωσα βαρύτητα στο χτίσιμο των χαρακτήρων και το σταδιακό ξετύλιγμα του ψυχολογικού υπόβαθρού τους.

Ένας σκόπελος στον οποίο κατά την άποψή μου προσκρούουν αρκετοί συγγραφείς –ακόμα και καταξιωμένοι- είναι αυτός του ρεαλισμού των διαλόγων. Αυτά που δεν λέγονται πρέπει να είναι εξίσου φανερά με τα πρώτα». 

- Τον Απρίλιο του 2021 κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις 24 γράμματα το μυθιστόρημά σας HAVANA END. Ποια περίοδο γράφτηκε;

«Για τέσσερα χρόνια πριν την έκδοση». 

- Τι πραγματεύεται;

«Η υπόθεση του Havana End εκτυλίσσεται στην Κούβα, κάποια στιγμή στο μέλλον, στην μετά εμπάργκο εποχή. Η διαφθορά, καλλιεργημένη και εφαρμοσμένη από εξωγενείς παράγοντες είναι απόλυτη. Ο κοινωνικός ιστός είναι διαλυμένος και η χώρα ολισθαίνει σ’ έναν κατήφορο χωρίς τέλος. Κεντρικός ήρωας είναι ο αστυνομικός Εστέβαν Βιγιαφράνκα. Όταν ένας έλληνας τουρίστας δολοφονείται σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο της Αβάνας, ο Βιγιαφράνκα καλείται να διαλευκάνει το έγκλημα. Η έρευνα οδηγεί τον ήρωα στον πυρήνα του διεφθαρμένου Συστήματος και τους ανθρώπους που το υπηρετούν. Ασυμβίβαστα αιρετικός ως χαρακτήρας, ο Βιγιαφράνκα αποφασίζει να πάει κόντρα στο Σύστημα. Έχει τον δικό του ηθικό κώδικα και αποφασίζει να τον εφαρμόσει, ενώ είναι σε μόνιμο διάλογο με τον εσωτερικό του δαίμονα. Κυνηγημένος από τους πρώην συναδέλφους -και όχι μόνον- βρίσκει καταφύγιο σε ανθρώπους του υποκόσμου. Ανακαλύπτει ότι -τελικά- δεν διαφέρουν και πολύ από τον ίδιο, με την διαφορά ότι ο Βιγιαφράνκα ήταν στην σωστή πλευρά του νόμου. Σ’ έναν κυκλώνα εξελίξεων καταστρώνει ένα σχέδιο, την δική του συμφωνία με τον διάβολο. Το ταξίδι του Βιγιαφράνκα, ή πιο σωστά, η κάθοδός του στην κόλαση, είναι και ένα εσωτερικό ταξίδι, που μόνο με έναν τρόπο μπορεί να τελειώσει».

Σαν λεπτή κόκκινη γραμμή διατρέχει την ιστορία του βιβλίου το σκοτεινό ψυχολογικό υπόβαθρο των ηρώων και των ηρωίδων μου, το οποίο αποφλοιώνω σταδιακά, σαν κρεμμύδι. Όχι μόνον είναι ικανοί και ικανές για το καλύτερο και το χειρότερο, αλλά τα όρια του τι είναι τι είναι  δυσδιάκριτα ώστε να προκληθεί ο αναγνώστης να πάρει θέση: Πόσο αίμα αξίζει να χυθεί για κάτι που θα σώσει πολύ περισσότερους; Για έναν από τους ήρωές μου, τον Σβενσκ, η υπόσχεση μιας γυναίκας είναι σαν σταγόνα χρώματος στην βασανισμένη και αφυδατωμένη ψυχή του. Για χάρη της διαβαίνει έναν ακόμα Ρουβίκωνα, αυτόν της απόλυτης προδοσίας. Ποιος μπορεί όμως να τον κατηγορήσει;» 

- Θα μας παρουσιάσετε ένα απόσπασμα;

«Αν δεν ήμουν αστυνομικός θα ήμουν δολοφόνος. Έξι μήνες έχουν περάσει από τότε που φιλοξένησα στο διαμέρισμά μου τον Αντόνιο. Από τότε που ο συνάδελφος και φίλος μου, βλέποντας τις φωτογραφίες από σκηνικά ανεξιχνίαστων φόνων, που σαν ταπετσαρία καλύπτουν τους τοίχους του σαλονιού, είπε, αν δεν ήσουν αστυνομικός, θα ήσουν δολοφόνος. Ήξερα τι εννοούσε και σε τι στόχευε. Η συρραφή όμως των λέξεων, ο τονισμός και ο ρυθμός στην εκφορά τους, σαν κάποιου είδους Θεωρία των Πάντων διαμιάς έσπασε τα δεσμά μου. Τις χοντρές, σκουριασμένες αλυσίδες που έστυβαν τα σπλάχνα μου από τότε που ήμουν έφηβος». 

- Πώς θα χαρακτηρίζατε τον κεντρικό ήρωά σας Εστέβαν Βιγιαφράνκα;

«Ο αστυνόμος Εστέβαν Βιγιαφράνκα ποτέ δεν είναι σίγουρος αν οι πράξεις του είναι δικές του ή του δαίμονά του. Είναι ασυμβίβαστα αιρετικός και αποφασίζει να πάει κόντρα στο Σύστημα. Έχει τον δικό του ηθικό κώδικα και αποφασίζει να τον εφαρμόσει, ενώ είναι σε μόνιμο διάλογο με τον εσωτερικό του δαίμονα». 

- Πότε οι ήρωες δικαιώνονται από τον συγγραφέα;

«Αυτό πιστεύω ότι συμβαίνει όταν ο συγγραφέας τελειώνοντας τη συγγραφή νιώθει τους ήρωές του σαν παιδιά του». 

- Χωρίς να μας μαρτυρήσετε την έκβαση της ιστορίας σας, ο δικός σας ήρωας δικαιώθηκε;

«Και ναι και όχι. Είναι θέμα του κατά πόσο ο αναγνώστης θεωρεί ότι ο σκοπός αγιάζει τα μέσα». 

- Σε τι φάση σάς πετυχαίνω δημιουργικά; Ετοιμάζετε κάποιο νέο έργο;

«Ναι, και σε αντιδιαστολή με το κοσμοπολίτικο Havana End η πλοκή θα εκτυλίσσεται σε μια μικρή ελληνική πόλη». 

-Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας ένα συγγραφικό σας όνειρο;

Με διάταγμα η/ο Πρόεδρος της δημοκρατίας να καταστήσει νόμο του κράτους την ανάγνωση του Havana End για όλους τους πολίτες. –Παρακαλώ να περάσει στα πρακτικά ότι γελάω». 

-Σας ευχαριστώ θερμά για τη συζήτηση αυτή!

«Κι εγώ».

Βρείτε το μυθιστόρημα του Βάιου Γκαλημάνα "Havana End" στον παρακάτω σύνδεσμο:
https://24grammata.com

Έννεπε Μούσα

Έννεπε Μούσα!
Για τους εραστές της ποίησης και της στιχουργικής!
Για προβολή γνωστών κι άγνωστων δημιουργών!
Για επικοινωνία μέσα από έργα αγαπημένα!
Έννεπε Μούσα!
Με όχημα την πένα, το ταξίδι, τ’ όνειρο!!!

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική ή κατά παράφραση ή διασκευή ή απόδοση του περιεχομένου του παρόντος διαδικτυακού τόπου ΕΝΝΕΠΕ ΜΟΥΣΑ με οποιονδήποτε τρόπο, ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό ή άλλο, χωρίς την προηγούμενη γραπτή άδεια της διαχειρίστριας.

Βρείτε το βιβλίο:
https://www.ianos.gr/
https://www.protoporia.gr

Τα Cookies βελτιώνουν την απόδοση της σελίδας μας. Δεν αποθηκεύουμε προσωπικές σας πληροφορίες. Μας επιτρέπετε να τα χρησιμοποιούμε;