Σήμερα φιλοξενώ στο ΕΝΝΕΠΕ ΜΟΥΣΑ τον τραγουδοποιό Δημήτρη Μεσημέρη, με καταγωγή από την Κύπρο. Παρά το νεαρό της ηλικίας του έχει πολλές σπουδαίες καλλιτεχνικές συνεργασίες κι εμπειρίες στο ενεργητικό του, καθώς δραστηριοποιείται στον μουσικό χώρο από την εφηβεία του. Ο πρώτος του δίσκος που κυκλοφόρησε πρόσφατα και δείγματά του έχουμε ακούσει στο διαδίκτυο, είναι ένα διαμαντάκι. Για να γνωρίσουμε καλύτερα τον Δημήτρη!
Συνέντευξη: Αγγελική Καραπάνου
-Δημήτρη μου, ξέρω πως προέρχεσαι από μουσική οικογένεια. Πατέρας λαϊκός τραγουδιστής και μητέρα κλασική πιανίστρια! Στη δική σου ζωή πότε μπήκε η μουσική εκπαίδευση;
Σίγουρα έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο το γεγονός ότι και οι δυο μου γονείς έχουν ως επάγγελμα τους τη μουσική. Έτσι, όπως αντιλαμβάνεσαι, η μουσική μπήκε στη ζωή μου από πολύ μικρή ηλικία και από τότε ρίζωσε μέσα μου για πάντα. Από πολύ μικρή ηλικία, άρχισα να παρακολουθώ μαθήματα μουσικής, φωνητικής και κιθάρας.
- Με τι όργανα έχεις ασχοληθεί;
Το πάθος μου, ήταν πάντοτε το τραγούδι.Γύρω στην ηλικία των 13-14, αντιλήφθηκα ότι ήθελα ένα μουσικό όργανο για να μπορώ να συνοδεύω τον εαυτό μου καθώς τραγουδώ. Αυτό το μουσικό όργανο ήταν κυρίως η κιθάρα και λιγότερο το πιάνο.
-Υπάρχουν κάποιες συμβουλές των γονιών σου για την πορεία σου στην τέχνη, που θα ήθελες να μοιραστείς μαζί μας;
Είναι πολλά αυτά που με συμβουλεύουν οι γονείς μου και με βοηθούν πολύ στις αποφάσεις μου. Θεωρώ όμως ότι, αυτό που λέει η καρδιά μας είναι η πιο σωστή απόφαση όταν έρθει η στιγμή. Η καρδιά και όχι η λογική γιατί η λογική πολλές φορές τείνει να πράττει εκ του ασφαλούς.
-Κατάγεσαι από την Κύπρο, μια χώρα που η μουσική εκπαίδευση είναι σημαντική και στο σχολείο. Πιστεύεις πως αυτή η πραγματικότητα παίζει κάποιο ρόλο στο ότι βγαίνουν τόσα πολλά «ταλέντα» στο προσκήνιο απ' το νησί της Αφροδίτης;
Δεν θα έλεγα ότι υπάρχει σημαντική εκπαίδευση της μουσικής στα σχολεία στην Κύπρο, εκτός φυσικά από τα μουσικά σχολεία. Είμαστε ένα νησί με ιστορία που αγαπάει την τέχνη και τον πολιτισμό. Δε νομίζω ότι παίζει κάποιο ρόλο η καταγωγή, όλοι οι άνθρωποι ανεξαιρέτως,έχουν ταλέντο σε κάτι που μπορεί να μην έχουν ανακαλύψει ακόμη.Η μουσική είναι ένα είδος ταλέντου που μπορεί κάποιος να το αντιληφθεί από νωρίς. Αν φανεί τυχερός και ανακαλύψει την κλίση του, τότε αυτό που έχει να κάνει είναι να αρχίσει να το εξελίσσει για πάντα.
-Ξεκίνησες την επαγγελματική σου πορεία από την εφηβεία. Κοιτώντας αναδρομικά τα πράγματα, αυτό έκανε την καθημερινότητά σου πιο συναρπαστική και δημιουργική ή πιο επίπονη γι’ αυτή την τρυφερή ηλικία;
Δεν θα έλεγα επίπονη σε καμιά περίπτωση. Η μουσική με κάνει πολύ δημιουργικό και ενεργό άνθρωπο. Επίσης, νιώθω ότι με βοήθησε πολύ να αναπτύξω τον εσωτερικό μου κόσμο.
-Εκτός από την ερμηνεία, αρχίζεις να γράφεις μουσική από μικρός. Υπάρχουν κάποιοι συνθέτες-τραγουδοποιοί της ελληνικής και της διεθνούς σκηνής που σε έχουν συγκλονίσει;
Από μικρός είχα πάθος με την ελληνική μουσική, οι επιρροές μου αποτελούνται από παραδοσιακά τραγούδια και ένα μεγάλο φάσμα από σπουδαίους συνθέτες του ελληνικού τραγουδιού. Με έχουν συγκλονίσει και συνεχίζουν να με συγκλονίζουν συνθέτες όπως είναι ο Βασίλης Τσιτσάνης, ο Μανώλης Χιώτης, ο Απόστολος Καλδάρας, ο Άκης Πάνου, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Ζαμπέτας, ο Ξαρχάκος, ο Μάριος Τόκας, ο Κουγιουμτζής, ο Νικολόπουλος, ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Μάνος Λοΐζος, ο Νίκος Παπάζογλου, ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου. Επίσης, θαυμάζω τραγουδοποιούς όπως τον Παντελή Θαλασσινό, τον Αλκίνοο Ιωαννίδη, τον Ορφέα Περίδη, τον Σωκράτη Μάλαμα και πολλούς άλλους, παλιούς και μεταγενέστερους συνθέτες, τραγουδοποιούς και τραγουδιστές που τα τραγούδια τους έγιναν παρακαταθήκη για το ελληνικό τραγούδι. Φυσικά να μην ξεχνάμε και τους σπουδαίους στιχουργούς/ποιητές, που είναι άλλοι τόσοι, αφού χωρίς αυτούς δεν θα μπορούσαν να εμπνευστούν οι πιο πάνω.
-Αν σου έλεγα να συντάξεις έναν κατάλογο των 10 πολύ αγαπημένων άλμπουμ της δισκοθήκης σου, ποιες δουλειές θα διάλεγες;
Σίγουρα είναι πολύ περισσότερα από 10, θα δυσκολευτώ να επιλέξω, λοιπόν…
Άξιον Εστί (1964) Μίκης Θεοδωράκης, Οδυσσέας Ελύτης
Ο Άγιος Φεβρουάριος (1972) Δήμος Μούτσης, Μάνος Ελευθερίου
50 Χρόνια Ρεμπέτικο Τραγούδι (1975) Γιώργος Νταλάρας
Αθανασία (1976) Μάνος Χατζιδάκις, Νίκος Γκάτσος
Μέσω Νεφών (1986) Νίκος Παπάζογλου
Σταυρός Του Νότου (1979) Θάνος Μικρούτσικος, Νίκος Καββαδίας
Ρεμπέτικο (1983) Σταύρος Ξαρχάκος, Νίκος Γκάτσος, Κώστας Φέρρης
Γραμμές Των Οριζόντων (1991) Θάνος Μικρούτσικος, Νίκος Καββαδίας
Ζωντανή Ηχογράφηση Στο Αττικόν (1991) Γιώργος Νταλάρας, Βασίλης Παπακωνσταντίνου
Στου Αιώνα Την Παράγκα (1996) Θάνος Μικρούτσικος, Δημήτρης Μητροπάνος
Το Καλαντάρι (2006) Παντελής Θαλασσινός, Ηλίας Κατσούλης
Ζωντανή Ηχογράφηση Από Το Θέατρο Του Λυκαβηττού (2007) Αλεξίου, Μάλαμας, Ιωαννίδης
Είναι κι άλλα πολλά ακόμα, είμαστε πολύ τυχεροί που έχουμε τέτοιο μουσικό πλούτο.
-Έχεις σπουδάσει Μουσική στην Αγγλία. Τι έχεις να θυμάσαι απ’ αυτά τα χρόνια;
Θεωρώ ότι ήταν η πιο καθοριστική περίοδος της ζωής μου. Πέρα από τις σπουδές που με βοήθησαν να εμπλουτίσω τις γνώσεις μου, γνώρισα καλύτερα τον εαυτό μου. Έγραψα αρκετά τραγούδια και άκουσα πάρα πολλή μουσική όταν ήμουν στην Αγγλία.
-Αν και πολύ νέος, έχεις πολύ πλούσιο βιογραφικό σε συνεργασίες με γνωστούς ερμηνευτές. Υπάρχουν κάποιες απ’ αυτές που έμειναν βαθιά χαραγμένες στη μνήμη σου και τις ξεχωρίζεις;
Τον Ιούλιο του 2016, είχα την χαρά να συμμετέχω στην έναρξη συναυλίας με την Μαρινέλλα, τον Χρήστο Νικολόπουλο και τον Αντώνη Ρέμο στο Κάστρο Πάφου στην Κύπρο.Θυμάμαι έντονα τον θαυμασμό που ένιωθα βλέποντας μπροστά μου την Μαρινέλλα, έναν άνθρωπο που έχει τραγουδήσει σημαντικά τραγούδια στην ελληνική δισκογραφία. Επίσης, το γεγονός ότι ήταν στο πλευρό του μεγάλου Στέλιου Καζαντζίδη, μου δημιουργούσε ακόμη περισσότερο θαυμασμό.Στο μυαλό μου έρχονταν όλα αυτά τα μεγάλα τραγούδια που τραγούδησαν, μεταξύ άλλων, και τραγούδια του Χρήστου Νικολόπουλου. Η πιο πρόσφατη στιγμή που ξεχωρίζω και νιώθω πολύ ευλογημένος γι’ αυτό, είναι η συνεργασία με τον αγαπημένο Παντελή Θαλασσινό. Τραγουδάμε παρέα το τραγούδι "Η προφητεία"σε στίχους του Βασίλη Χαρίση, στο νέο μου δίσκο που κυκλοφόρησε αυτό το μήνα.
-Ως δημιουργός για ποιους καλλιτέχνες θα ήθελες να γράψεις αν σου δινόταν η ευκαιρία;
Είναι πάρα πολλοί οι καλλιτέχνες που ονειρεύομαι να συνεργαστώ μαζί τους.Όπως είπα ακριβώς πριν, ένα από αυτά τα όνειρα έγινε πραγματικότητα με τη συμμετοχή του Παντελή Θαλασσινού στο δίσκο μου. Με χαροποιεί ιδιαίτερα μιας και είναι ένας από τους αγαπημένους μου καλλιτέχνες.Τραγουδιστές που θα ήθελα να τραγουδήσουν τραγούδια μου, μεταξύ άλλων, είναι και ο Γιώργος Νταλάρας, ο Σωκράτης Μάλαμας, ο Αλκίνοος. Είναι πολλοί που θαυμάζω την καλλιτεχνική τους πορεία και την αισθητική τους στο χώρο της μουσικής.
-Τα τελευταία χρόνια έχεις μπει πολύ δυνατά στον χώρο της δισκογραφίας ως συνθέτης κι ερμηνευτής των τραγουδιών σου. Πες μας δυο λόγια για τα τραγούδια που κυκλοφόρησες πρόσφατα.
Πρόκειται για τον καινούργιο δίσκο με τίτλο «Έχω του κόσμου ποιήματα». Δέκα τραγούδια, δέκα ποιήματα για τη ζωή, τον έρωτα και τις ανησυχίες που κρύβει η κάθε μέρα. Ένα ταξίδι με πυξίδα την αγάπη. Ο ήχος του άλμπουμ είναι πολύπλευρος και συνδυάζει αρκετά στοιχεία, κυρίως από παλιά ακούσματα σε συνδυασμό με σύγχρονες ενορχηστρώσεις. Ένα αμάλγαμα μουσικών ηχοχρωμάτων από το παραδοσιακό, τους ανατολίτικους ήχους, δρόμους του ρεμπέτικου και του λαϊκού, προσεγμένα με μια φρέσκα και σύγχρονη ενορχηστρωτική άποψη.Την παραγωγή και την ενορχήστρωση ανάλαβε ο Φώτης Σιώτας, εξαίρετος μουσικός, πολύπλευρος δημιουργός και δεξιοτέχνης του βιολιού. Η θεματολογία των στίχων / ποιημάτων του άλμπουμ, επικεντρώνεται ιδιαίτερα σε θέματα που αφορούν ολόκληρη την κοινωνία και κυρίως νέους ανθρώπους. Οι συνειδητοποιήσεις, τα όνειρα για το μέλλον, ο έρωτας, η αγάπη, οι προσδοκίες και η νoσταλγία. Μέσα από σχήματα λόγου και τη χρήση της μεταφορικής έννοιας, από πρόσωπα της μυθολογίας και από βίους του παρελθόντος, βάζει τον ακροατή να σκεφτεί και ίσως να ταυτιστεί με τις εικόνες που δημιουργούνται καθ' όλη τη διάρκεια των τραγουδιών.Είναι αξιοσημείωτο να αναφερθεί ότι, στα βίντεο των τραγουδιών στο YouTube, σε πέντε εκ των δέκα βίντεο, αποδίδεται η Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (ΕΝΓ). Η εκτέλεση της απόδοσης έγινε από την Ιουλία Στάικου με την επιμέλεια της Κωνσταντίνας Παπαγεωργίου. Με αυτό τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα σε όλους τους ανθρώπους, που δεν μπορούν να ακούσουν τα τραγούδια, να κατανοήσουν το νόημα που περιέχουν οι στίχοι μέσω της διερμηνείας.Το άλμπουμ κυκλοφορεί σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες από την Heaven Music. Επίσης, κυκλοφορεί σε βινύλιο και σε cd.Τα περισσότερα τραγούδια του δίσκου, ηχογραφήθηκαν με την παλιά τεχνοτροπία, με τον Φώτη Σιώτα και τους υπόλοιπους εξαίρετους μουσικούς να παίζουν ζωντανά στο στούντιο και εγώ να τραγουδώ επιτόπου. Το αποτέλεσμα με αυτό τον τρόπο ηχογράφησης, είναι σίγουρα πιο αυθεντικό, γνήσιο και ανταποκρίνεται ιδανικά στην αισθητική των τραγουδιών.
-Μέχρι στιγμής είσαι ευχαριστημένος από την προβολή του έργου σου στα Μ.Μ.Ε;
Κάπου ναι και κάπου όχι! Είναι λίγο περίπλοκο αλλά θα προσπαθήσω να σου εξηγήσω, πάντα από τη δική μου σκοπιά.Αναμφίβολα, η τηλεόραση και το ραδιόφωνο είναι τα πιο δυνατά μέσα για να προωθηθεί η δουλειά του κάθε καλλιτέχνη. Δυστυχώς όμως, τα περισσότερα "μεγάλα" ραδιόφωνα και τηλεοπτικές εκπομπές, εκτός από ορισμένες εξαιρέσεις, αναλώνονται σε playlists των 25-30 κομματιών καθημερινώς με τους ίδιους καλλιτέχνες να ακούγονται όλο το 24ωρο. Το ίδιο συμβαίνει και στην τηλεόραση όπου προβάλλονται επί το πλείστον οι ίδιοι αναγνωρισμένοι καλλιτέχνες. Δεν είναι λάθος, όμως δε δίνεται η ευκαιρία στους νέους και λιγότερο αναγνωρισμένους καλλιτέχνες να παρουσιαστούν και να προβάλουν το έργο τους. Από την άλλη όμως, υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις, λίγες μεν και πιο "μικρές" αλλά υπάρχουν. Μαζί με αυτές τις εξαιρέσεις προβάλλουμε τη δουλειά μας.
-Θα κλείσουμε μ’ ένα μεγάλο σου καλλιτεχνικό όνειρο!
Η μουσική είναι ένα ταξίδι και θέλω να είναι όσο πιο μεγάλο γίνεται.
Δημήτρη μου σ’ ευχαριστώ γι’ αυτή τη συζήτηση! Εύχομαι πολλά και καλά μουσικά ταξίδια κι ούριο άνεμο στα πανιά σου!
Ευχαριστώ πολύ! Να 'σαι πάντα καλά!