Havana End - ΒΑΪΟΣ ΓΚΑΛΗΜΑΝΑΣ (Εκδόσεις 24 γράμματα, Απρίλιος 2021) – γράφει η Αγγελική Καραπάνου

Havana End - ΒΑΪΟΣ  ΓΚΑΛΗΜΑΝΑΣ (Εκδόσεις 24 γράμματα, Απρίλιος 2021) – γράφει η Αγγελική Καραπάνου

Havana End - ΒΑΪΟΣ  ΓΚΑΛΗΜΑΝΑΣ (Εκδόσεις 24 γράμματα, Απρίλιος 2021) 

γράφει η Αγγελική Καραπάνου

  Τον Απρίλιο του 2021 κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις 24 γράμματα το πρώτο μυθιστόρημα του Βάιου Γκαλημάνα. Τιτλοφορείται HAVANA END και διαδραματίζεται στο μέλλον, στη μετά εμπάργκο εποχή της Κούβας.

  Τα λόγια του Φρίντριχ Νίτσε που δεσπόζουν στο εξώφυλλο προϊδεάζουν τον αναγνώστη για την ταυτότητα του πονήματος. Διαβάζουμε: “Ο άνθρωπος είναι σαν ένα σκοινί  τεντωμένο μεταξύ κτήνους και υπερανθρώπου-ένα σκοινί πάνω από την άβυσσο ”. – Friedrich Nietzsche

  Κεντρικός ήρωας του βιβλίου είναι ο αστυνόμος Εστέβαν Βιγιαφράνκα. Η ιστορία ξεκινά με την παραδοχή του πρωταγωνιστή πως αν δεν ήταν αστυνομικός, θα ήταν δολοφόνος. Το έργο είναι γραμμένο σε πρωτοπρόσωπη αφήγηση και σχεδόν όλο σε ιστορικό ενεστώτα, γεγονός που ενδυναμώνει τη δράση.

    Στην  πρώτη σελίδα συναντάμε τον ήρωα στην αγκαλιά της μοναδικής γυναίκας που έσπασε το κέλυφος της αποστειρωμένης από συναισθήματα καρδιάς του, ταράζοντας τα νερά της άστατης ερωτικής του ζωής. Μ’ ένα τηλεφώνημα ο Εστέβαν ενημερώνεται για την τέλεση ενός παράξενου φόνου στον χώρο ενός πολυτελούς ξενοδοχείου. Όταν ο ίδιος φτάνει στον τόπο του εγκλήματος κι επιχειρεί την εξιχνίαση της δολοφονίας, το αφεντικό του τον προειδοποιεί να μην εμπλακεί σ’ αυτή την υπόθεση, διότι θα φάει το κεφάλι του.  Ο ατρόμητος Βιγιαφράνκα δεν υπακούει, παλεύει μόνος του να βρει την άκρη του νήματος κι εκεί αρχίζουν όλα.

   Στην πορεία του συγκρούεται με συμφέροντα οικονομικά, επιχειρηματικά, πολιτικά. Κάθε στιγμή ανακαλύπτει ένα καινούργιο κομμάτι του πολυσύνθετου παζλ της διαφθοράς. Το κουβάρι ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια του. Ο άλλοτε υπηρέτης του νόμου φθάνει στο σημείο να συνεργαστεί με  ανθρώπους της κατώτερης ηθικής υποστάθμης για να πετύχει τον στόχο του.

   Ούτε ο πρωταγωνιστής της ιστορίας μας ούτε οι δευτεραγωνιστές ούτε οι κομπάρσοι είναι  αμιγώς καλοί κι ακέραιοι άνθρωποι. Μήτε ξεκάθαρα ανήθικοι. Φωτίζεται ένας πυρήνας αρετής ή κακίας. Διαφαίνονται αγαθά κίνητρα ή σκαιές φιλοδοξίες. Συνυπάρχουν στο ίδιο άτομο εγκληματικά ένστικτα και κρυφές ευαισθησίες. Οι θύτες γίνονται θύματα και τούμπαλιν. Τα κοινωνικά κατακάθια τα αντικρίζουμε σχεδόν με συμπόνια, αφού είναι έρμαια ψυχικής ανισορροπίας ή κακοτυχιών που ξεπερνάνε τη γήινη και πεπερασμένη τους υπόσταση.

     Ο ίδιος ο Βιγιαφράγκα είναι άτομο με τραυματική παιδική ηλικία, με τα σημάδια των βιωμάτων του να τον καθορίζουν για πάντα. Γίνεται αστυνομικός από ανάγκη. Κι έχει μια δεύτερη εκδικητική φύση που δε διστάζει να σκοτώσει στυγνούς εγκληματίες, χωρίς καμιά ενοχή.

   Στις σελίδες του βιβλίου βλέπουμε τον μαχητικό αστυνομικό να προσπαθεί να εξιχνιάσει  έναν φόνο. Σκοντάφτει όμως σε εμπόδια κι ανακαλύπτει διεθνείς συνωμοσίες. Έμποροι ναρκωτικών, δολοφόνοι, βιαστές, παιδεραστές. Διεφθαρμένοι αξιωματούχοι της αστυνομίας, ανίεροι άρχοντες του πολιτικού, επιχειρηματικού και δημοσιογραφικού κόσμου. Όλοι παρελαύνουν σ’ ένα ανόσιο άρμα.

   Ο πυρετώδης ρυθμός,  οι φωτογραφικής ευκρίνειας περιγραφές, η ρεαλιστική εξιστόρηση, οι πηγαίοι διάλογοι, οι γλαφυρές εικόνες, ο λεκτικός πλούτος ανήκουν στη φαρέτρα των αρετών του λογοτέχνη. Η πλοκή του Havana End δεν παρουσιάζει σε κανένα σημείο ύφεση, αλλά κλιμακούμενη ένταση και απανωτές ανατροπές.

   Ο λόγος του είναι στακάτος, χειμαρρώδης, ρεαλιστικός με μια επίγευση κυνισμού, σαρκαστικός.

   Το φλας μπακ, ο ενδοσκοπικός μονόλογος, τα όνειρα,  η νοητική συνομιλία του ήρωα με την αποθανούσα αγαπημένη προκαλούν συγκίνηση. Η φράση «Πάντα έχω δίκιο, Βιγιαφράγκα»  που απευθύνει ο  βασικός ήρωας στον εαυτό του, λειτουργεί ως υποβλητικό μοτίβο.

   Οι ρόλοι στις σχέσεις του ήρωα -κι όχι μόνο- μεταλλάσσονται από εχθρικές σε φιλικές-συντροφικές. Ο συγγραφέας σκηνοθετεί τους χαρακτήρες να χορέψουν σε μια περίπλοκη χορογραφία. Ο αναγνώστης ακολουθεί με τα μάτια ορθάνοιχτα και τις αισθήσεις τεταμένες.

   Αν κι η ιστορία του Havana End είναι πλάσμα της φαντασίας του λογοτέχνη Γκαλημάνα, θεμελιώνεται σε έναν στιβαρό και καλά μελετημένο ιστορικό καμβά, ώστε να γίνεται εξαιρετικά αληθοφανής. Στα δυνατά σημεία του μυθιστορήματος και το απρόβλεπτο τέλος.

  Eίναι φανερό πως το βιβλίο – αν και συστήνεται ως αστυνομικό, δεν ανήκει στενά σ’ αυτή την κατηγορία, κερδίζει επάξια και τον τίτλο του κοινωνικού μυθιστορήματος.

   Το πρώτο βήμα του Βάιου Γκαλημάνα ήταν άλμα. Εύχομαι να  έχει μια δημιουργική συνέχεια!

   Από το οπισθόφυλλο

το έργο

Στην Κούβα της μετά εμπάργκο εποχής τίποτα δεν είναι αυτό που ήταν και τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται. Ο αστυνόμος Εστέβαν Βιγιαφράνκα δεν υποκύπτει στην απειλή τού αφεντικού του να μην ασχοληθεί με έναν περίεργο φόνο. Με καύσιμο τις εκρηκτικές ύλες απ’ τις οποίες αποτελείται ο ψυχικός του κόσμος, και όπλο ένα usb με περιεχόμενο που απειλεί την παγκόσμια υπερδύναμη, αποφασίζει να ρίξει γροθιά στο μαχαίρι. Σ’ έναν κυκλώνα εξελίξεων ο Βιγιαφράνκα καταστρώνει ένα σχέδιο, τη δική του συμφωνία με τον διάβολο. Για την επίτευξη του στόχου του συνεργάζεται με ανθρώπους του πιο σκληρού υποκόσμου. Το ταξίδι του, ή πιο σωστά, η κάθοδός του στην κόλαση, είναι και ένα εσωτερικό ταξίδι, που μόνο με έναν τρόπο μπορεί να τελειώσει…


Βιογραφικό συγγραφέα

Γεννημένος από Έλληνες γονείς σε μια μικρή πόλη της Σουηδίας, ο Βάιος Γκαλημάνας μεγάλωσε και σπούδασε στη Στοκχόλμη. Φυσικοθεραπευτής στο επάγγελμα, εδώ και αρκετά χρόνια ζει με την οικογένειά του μόνιμα στην Ελλάδα. Πριν κάμποσα χρόνια ξεκίνησε να γράφει το HAVANA END, αρχικά στη Σουηδική γλώσσα. Στην πορεία όμως συνειδητοποίησε ότι, δεν μπορούσε να κοιτάζει τον Ελληνικό ουρανό και να γράφει σε άλλη γλώσσα.

Έννεπε Μούσα

Έννεπε Μούσα!
Για τους εραστές της ποίησης και της στιχουργικής!
Για προβολή γνωστών κι άγνωστων δημιουργών!
Για επικοινωνία μέσα από έργα αγαπημένα!
Έννεπε Μούσα!
Με όχημα την πένα, το ταξίδι, τ’ όνειρο!!!

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική ή κατά παράφραση ή διασκευή ή απόδοση του περιεχομένου του παρόντος διαδικτυακού τόπου ΕΝΝΕΠΕ ΜΟΥΣΑ με οποιονδήποτε τρόπο, ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό ή άλλο, χωρίς την προηγούμενη γραπτή άδεια της διαχειρίστριας.

Βρείτε το βιβλίο:
https://www.ianos.gr/
https://www.protoporia.gr

Τα Cookies βελτιώνουν την απόδοση της σελίδας μας. Δεν αποθηκεύουμε προσωπικές σας πληροφορίες. Μας επιτρέπετε να τα χρησιμοποιούμε;